Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Rezenció

2008.02.24

Kezdjük is a legelején. 1980 végén egy olyan hős váltotta meg a világot, aki teljesen átlagos emberi külsővel rendelkezik, és egy teljesen átlagos foglalkozást űz: Vízvezeték-szerelő. És az alkata is teljesen emberi: bajszos, munkaruhában láthatjuk, ráadásul pocakja is van. Igen, ő Super Mario. Melynek ismertsége, híressége, közkedveltsége vetekszik Spidermanével, vagy Supermanével. Viszont a sikerszéria nem állt meg. 1986-ban egy olyan karaktert alkotott meg Shigeru Miyamoto mester, akinek szintén teljesen emberi alkata van, farmer, és a nagybátyjával él együtt. Igen, ő Link! Egy elf, aki csak abban a tündéri mivolta miatt különbözik az emberektől. Külsőre, hogy hegyes a füle, képességre, meg hogy tud varázsolni. Az első Zelda játék 1986. február 21-én jelent meg, The Legend of Zelda címen. Mint már több helyen is olvashattátok, ez az első játék az egész konzoltörténelemben, ahol menteni lehetett. Kellett is a mentés, mert annyira nehéz játék, nem lenne ember, aki megcsinálná. De nem is a nehézsége, hanem a hossza miatt is. Ugyanis minimum 5 órás játékidőt biztosított, ami akkoriban nagyon hosszúnak számított. Igazság szerint akármennyire is kifogott a játékon az idő vasfoga, azért lehetett érezni, hogy egy hatalmas széria indult el, melyet emberek milliói fognak imádni. És nem is kellett sokat várni a második részre: 1987-ben megjelent a 2. rész: The Adventure of Link címmel. Általában, ha sikeres az első rész, akkor nagyon elnagyolják a második részt, és ilyen nemtörődöm hangulattal adják ki, "a név kötelez" címszó alatt. Egy második rész esetében két út van: 1. Haladnak az első rész útján, és nem változtatnak semmit. 2. Egy teljesen új úton indulnak el, megreformálva az egész játékot, bízva abban, hogy így is sikeres lesz. A The Adventure of Link az utóbbi úton indult el. És jól tette. Mert így is egy nagyon jó játék kerekedett ki, de legalább annyira nehézre sikeredett, mint az elődje. Természetesen itt is lehet menteni. Igen, 1986 az az év, amikor megszületett a legenda, de csak 1991-ben teljesedett ki a Zelda harmadik részében, az A Link to the Pastben. Ez volt az első olyan játék, melynek komplett, elbeszélő története van, és nemcsak elmesélik a játékban, vagy leírják az Instruction Bookletben, hanem a saját szemünkkel láthatjuk a történéseket. És nemcsak a játék elején, hanem közben is. Például, ha eljutunk először Agahnimig, akkor láthatjuk, amint Zelda Hercegnőt elvarázsolja. De ez csak egy aprócska dolog, ami nagyszerűvé tette a játékot. A játékidőt megnégyszerezték, a Dungeonök élvezetesek, a zenék mesteriek. Azt hiszem ez elég ok arra, hogy lássuk, hogy ez az a játék, amely mesterművé avanzsálta a Zelda szériát. Ha még mindig van Super Nintendód, de ez a játék nincs meg, akkor amint tudod, szerezd be, mert egy életművet hagysz ki! Persze a siker nem részegítette meg a készítőket. Ugyanolyan komolysággal álltak neki a következő Zelda játék elkészítésének, mint az előzőeknek, és 1993-ban elkészült az első Game Boyos Zelda játék: a Link's Awakening. Mivel Game Boyra készült el, ezért joggal gondolhatták a rajongók, hogy ez egy lebutított Zelda játék lesz. Pedig nem. Tudniillik, azért vártak 1993-ig a játék, hogy a lehető legjobbat hozzák ki a játékkal. De ehhez az is kell, hogy a lehető legjobban kiismerjék a Game Boyt. Ehhez bizony el kell telnie néhány évnek. Vessétek össze gondolatban, az 1989-es Super Mario Landet, és a 1992-es Super Mario Land 2-t. Ugye mekkora különbség? Így bátran elmondhatom azt, hogy egy játék inkább jelenjen meg később, de az minőségi legyen. És nem hiába vártunk rá 1993-ig. Tessék megnézni a grafikáját! Az SNES-es Zeldával vetekszik a karakterek kidolgozottsága! És a játék bár feleolyan hosszú, mint az SNES-es Zelda, de így is a Game Boy játékok élvonalában tartozik ilyen téren, és még sok más szempontból is. Aztán öt év Zelda játék nélkül. Öt év nélkülözés. Az 1996-os ECTS-es Miyamoto megígérte, hogy nem lesz hiába a várakozás, mert egy olyan hatalmas Zelda játékot fognak kiadni, melyre még nem volt példa. És igen. 1998 végén megjelent az Ocarina of Time. Egy olyan csoda jelent meg, melyre a mai napig nincs szó. A csodálatos történet, a megjelenítés, az érzelmekre ható képáradat, az hatalmas bejárható tér, a gyönyörű zene, mind tettek arról, hogy a VILÁG LEGJOBB JÁTÉKA legyen!!! A nagyon szigorúan pontozó Famitsu japán újság is 40/40 pontra értékelte. A világ összes értékelését átlagolták, és 98,75%-os értékelést kapott. 2007-ig nem sikerült egy játéknak se megközelíteni. A fentebb felsorolt okok is nagyban hozzájárultak eme nemes cím eléréséhez, de talán a valódi ok az egészben egyben keresendő. Ugyanis ez az egész játék egyben, képes teljesen megváltoztatni az ember ember gondolkodásmódját. A játék hatására az ember rájön, hogy egy nagyon szép világban él, és megnyitja az emberek szívében a szeretetet, és a boldogságot. És újra életkedvet ad. Ezért kapta meg a 40 pontot. És az emberek vették a lapot: 1998 legeladottabb játéka lett , pedig a játék csak novemberben jelent meg. Összességében 7.6 millió játék kelt el. A következő Zelda játék 2000 végén jelent meg. A Nintendo sikert sikerre halmozott az előző Zeldával, ami nemcsak örömöt és bevételt jelentett számokra, hanem hatalmas felelősséget is. Tudták, hogy most nem ronthatják el, mert azzal egy életre tönkretehetik a Zelda hírnevét. Így gondosan elkészítve, 2000-ben megjelent a Majora's Mask. Mivel a játék csak Expansion Pakkel indul, ezért számítani lehetett rá, hogy a játék még hatalmasabb lesz, mint az OoT. És igen. Maga a játék még hosszabb lett, nagyobb bejárható terület, és egy kicsit más irányba tolta el a Zelda szériát. És bár a játék nem érte el az OoT sikerét, de igazán nem szégyenkezhetnek a Majora's Maskkal a készítők, mert egy nagyszerű, és tartalmas szórakozást ígérő játékot vehetünk a kezünkbe. A zene hangualata is megváltozott az előző részhez képest. Az Ocarina of Time-ban inkább pályahű zenék voltak, a zene iszonyatosan megemelte a az adott helyszín hangulatát, a Majora's Mask zenéje meg inkább az érzékeinkre voltak nagy hatással. A MM OST hallgatása közben becsukjuk a szemünket, és egy csodálatos világba kalauzol el minket. De hogy kronológiai sorrendben haladjunk, meg kell említeni a 2000-es E3-at is, ahol először mutatták be a későbbi Wind Wakert. A filmszerű látványvilág, a gyönyörűen kidolgozott grafika annyira felcsigázta az embereket, hogy ez lett minden idők legjobban várt játéka. De ne szaladjunk ennyire előre, hisz 2001-ben is kapott a nép Zelda játékot. Nem is egyet, hanem kettőt. Bizony, a két Game Boy Coloros Zelda játékról van szó, az Oracle of Agesről és az Oracle of Seasonsről. Ez a két Zelda játék, ugyan nem forradalmi, de a maga nemében kitűnőek. Semmi új nincs bennük, csak mentek a biztos úton, így egy 95%-os játékpárt vehetünk a kezünkbe. Sokkal érdekesebb a Wind Waker körül kialakult kálvária. Ugyanis 2002 elején megújult grafikával mutatták be a játékot. Mindenki megbotránkozott a rajzfilmszerű megjelenítésen, és nem értették, hogy mire föl ez a változás. De a komoly történet mindenkit megnyugtatta. A Nintendo tudta azt, hogy a Wind Waker nem mentheti meg a GameCube-ot, de életetet lehelhet még a konzolba. És lehelt is. Semmit nem bíztak a véletlenre. Akkora reklámkampányt kapott a játék, mint még soha. Tudták, hogy az emberek elfordultak a játéktól az grafika miatt, és így akarták fenntartani az érdeklődést a játék iránt. És sikerült! De még hogy! 2002 végi megjelenéskor első napon közel 400 000 példány kelt el, és a következő időkben sem lankadt különösebben az eladás, bár 4.5 milliónál megállt a számláló. Nemcsak az egyedi grafikája miatt egyedi a játék, hanem a története. Egyik Zelda játékhoz sem köthető, mivel maga a játék 100 évvel később játszódik, a legutolsó történethez képest. Ilyenkor gondolkodom el, hogy az rendben van, hogy maga a történet 100 évvel később játszódik, de hogy lehet a Majora's Maskban 18-19 éves, míg a Wind Wakerben, 100 évvel később meg 12 éves Link? Igazán adhatna abból az örök fiatalság elixírből ^^' Szóval ez a játék is meghozta a várt sikert. Csodálatos a zene, és az sem utolsó szempont, hogy ez lett minden idők legtartalmasabb Zelda játéka. Maga a történet főszála kb. 50 órát vesz igénybe, de ha 100%-ra akarjuk végigcsinálni, akkor a játékidő akár 150 órára is kitolódhat! A reklámkampányhoz az is hozzátartozik, hogy egy második kiadást is megélt a Wind Waker, ugyanis kijött Limited Edition változatban, amely a Wind Waker játék mellett tartalmazza egy másik lemezen az Ocarina of Time-ot, valamint annak egy megnehezített változatát, a Master Questet. Valamint kijött egy Wind Waker Limited Edition GameCube, mely konzol platina színben pompázott, és tartalmazta a Limited Edition Wind Wakert. Persze a Game Boy Advance-ről fel felekdeztek meg a készítők. 2001-2003 között volt divat Game Boy Advance-re kiadni a régi Super Nintendós klasszikusokat, és természetesen a Link to the Past sem maradhatott ki. Egy kicsit feltuningolták grafikailag, zeneileg, Link hangot kapott, és ettől csak még tökéletesebb lett a játék. Valamint helyet kapott mellé egy másik játék, mely a Four Swords nevet kapta. Ez az első multiplayer Zelda játék. Az én szememben ez inkább egy lájtos lazulás a korábbi Zeldákhoz képest, hisz semmi extra nincs benne. A játék sem Dungeonökre van osztva, hanem pályákra. Az egész játékmenet nagyon Mariós. És nagyon rövid, 2-3 óra alatt végig lehet vinni. De inkább csak egy plusznak szánták a LttP mellé. 2003-ban megjelent egy összegző Collector's Edition GameCube-ra, mely a korábbi mára már ritkává vált Zelda játékokat örökíti meg: The Legend of Zelda, The Adventure of Link, Ocarina of Time, Majora's Mask, valamint egy 20 perces játszható Wind Waker demót is tartalmaz a lemez. Ezzel kívántak visszaemlékezni a széria legnagyobb klasszikusaira. A LttP azért nem került fel, mert nemrég jelent meg GBA-ra. 2004-ben úgy döntöttek a készítők, hogy tovább növelik a Four Swords ismerettségét, és kiadták a nagy testvérét GameCube-ra a Four Swords Adventure-t. A játék gyakorlatilag ugyanaz, mint a GBA verzió, csak GC szintű grafikával, az egyetlen különbség, hogy egyedül is lehet játszani. És talán egyedül is fogjuk játszani, mert multiban kizárólag Game Boy Advance összekötő kábellel lehet játszani, ami azért jelentős, mert azon jelenik meg az adott helyszín térképe. Tehát 4 játékos: 4 GBA és 4 kábel. Szép, mi? Amúgy nagyon jó játék, csak ezt nem kellett volna. Valamint még ebben az évben úgy döntött a Nintendo, hogy Game Boy Advance-en ne csak a Super Nintendós klasszikusokat lehessen játszani, hanem a NES klasszikusokat is, ezért egy 14 részes NES Classics szériát adtak ki. Ez természetesen a két NES-es Zeldát is magába foglalja. Jól néznek ki GBA-s környezetben. Valamint még az év végén kaptunk egy új Zelda játékot GBA-ra, a Minish Capet. A megjelenítés megmaradt a Wind Waker alapjainál, és a történet sokkal viccesebb, lazább, és maga a játék is könnyebb. Végre egy olyan Zelda játék, amin nevethetünk is! Egy igencsak bőtermésű 2004-es év után ismét csend. A játékkészítők ismét nagy dologra készülnek. Most már nem csapják be a rajongókat filmszerű grafikával, tényleg ilyen lesz a játék! Link is felnőttebb, komolyabb fizimiskát kapott. És megjelent: 2006. december 8-án a Twilight Princess. Ocarina of Time-szerű csodáról beszélnek a kritikusok. Ha bár nem érte el az OoT sikerét, de közel áll hozzá. Nagyon közel. Amennyire csak lehet, kihasználták a Wii mozgásérzékelését. De nemcsak Wiire jelentették meg a játékot, hanem GC-re is, azért, hogy akinek még nincs Wiije, az is tudjon játszani vele. De a nagy többség a Wiivel együtt vette meg. Hatalmas nagy sikerrel indult a Wii, ez részben a Twilight Princessnek is köszönhető, meg a rengeteg újdonságnak, amit a Wii hordoz magában. De a Twilight Princess-szel csak óvatosan! Ennek nem szabad csak úgy nekimenni. Ennek neki kell ülni, és beleélni magunkat a történetbe, és annak minden egyes percét kiélvezni. Ne hagyjuk, hogy bármi is megzavarjon minket! Ezért kapta meg a OoT-közeli elismerést, mert ennyire hatásos a játék! Már egy jó ideje van Nintendo DS, nem kéne arra is valami Zelda játék? Dehogynem! Máris megkapjuk a Phantom Hourglasst! Grafikailag visszatértek a Wind Wakerre, mert azért sokan szerették a Wind Wakerös Linket, és a vele járó lazább stílust. Így a PH is ilyen lett. Hihetetlen, hogy 2007-et írunk, 21 éve van Zelda játék, és soha nem fognak ki az ötletek, mindig van valami új, amivel nagyszerűvé teszik a játékot. Ezért imádjuk a Zeldát. És ne felejtsünk el írni a legutolsó Zelda játékról, a Link's Crossbow Trainingről, melyet a Wii Zapper mellé kaphattunk. Ez a játék csupán egy techdemo, nem is hasonlítható a többi Zeldához, hisz itt is csak pályák vannak, mint a Four Swords Adventures-ben. A grafikája meg ismét Twilight Princesses.

És hogy mit várhatunk a jövőben? Új Zeldáról jelen pillanatban nincs információ, de abban biztosak lehetünk, hogy bármikor is jön a következő Zelda, ismét mesterművet kapunk kézhez!